Cand vorbim despre marketing digital, este foarte important sa tii cont de doua concepte de baza: marketing strategic si marketing operational. Inca mai gasim companii si profesionisti care le considera parte a unui singur concept global. Cu toate acestea, este esential sa stii sa le diferentiezi. Descoperiti in aceasta postare ce este marketingul operational, cum difera de marketingul strategic si cum va poate ajuta sa va atingeti obiectivele. Continua sa citesti!

Ce este marketingul operational?

Marketingul operational este mijlocul de realizare a obiectivelor stabilite de o companie in ceea ce priveste strategia de marketing. Este vorba despre definirea actiunilor de promovare si comunicare care vor fi lansate. Obiectivele pot fi diverse si variate. In plus, ele se pot invarti in jurul vanzarilor si cifrei de afaceri, desi din ce in ce mai mult in jurul constientizarii marcii.

Pentru a ne face o idee, marketingul consta din trei pasi de baza:

  1. Cercetare de piata, care vizeaza intelegerea problemelor pietei
  2. Marketing strategic, care defineste o directie generala si obiective pe termen lung
  3. Marketing operational, care descompune obiectivele in actiuni concrete pe termen scurt

Cu privire la diferentele dintre marketingul strategic si operational, al doilea este mai vizibil, deoarece opereaza in intervale de timp mai scurte. In ciuda acestui fapt, trebuie avut in vedere faptul ca o strategie de marketing operationala va depinde de calitatea marketingului strategic efectuat anterior pentru ca acesta sa functioneze.

Cu marketingul operational, se iau masuri pentru atingerea obiectivelor stabilite. Prin urmare, am putea spune ca se bazeaza pe transpunerea planului strategic de marketing intr-o serie de decizii tactice completate de politici de produs; pret, distributie si comunicare care servesc la garantarea achizitiei produsului de catre publicul tinta selectat.

Pe scurt, am putea spune ca este vorba despre definirea caracteristicilor produsului sau serviciului tau si stabilirea pretului corespunzator. De asemenea, sa selecteze care vor fi intermediarii prin care sa le distribuie si sa defineasca prin ce mijloace compania va face cunoscute aceste calitati care o deosebesc de concurenta.

Principalele functii ale Marketingului Operational

In primul rand, functiile de baza ale marketingului operational sunt:

  • Monitorizarea si coordonarea actiunilor: Toate actiunile trebuie sa fie bine definite si coordonate intre ele
  • Caracteristicile produsului: Se concentreaza pe valorile si impresiile pe care produsul le poate transmite pentru a obtine cel mai mare numar de vanzari.
  • Studiaza politicile comerciale: Ca produsele sa se adapteze mediului si proiectiei care se doreste a fi realizata in fiecare dintre ele
  • Stabiliti preturile si conditiile de distributie: specificati pretul de pornire al produsului si modul in care va fi distribuit la punctele de vanzare
  • Definiti strategiile de comunicare =: Stabiliti modul in care produsul va fi introdus pe piata si cum va fi promovat
  • Pregatiti bugetul: luarea in considerare a tuturor cheltuielilor care se incadreaza in strategia comerciala si optimizarea acesteia de la cel mai elementar la cel mai putin important este cheia

Tacticile strategice includ, dar nu se limiteaza la, publicitate la preturi reduse pentru a promova produse noi sau a atrage noi clienti.

Momentul acestor promotii este, de asemenea, o chestiune de strategie. Adica, de exemplu, promovarea inghetatei in timpul iernii poate fi o risipa de bani. De asemenea, oferirea de reduceri profunde la produse in timpul unei promotii similare cu cea a concurentei noastre, la preturi mai mici, este probabil sa ne reduca propria marja de profit doar la articolele pe care le-am vinde oricum clientilor nostri si care este putin probabil sa atraga clienti noi.

Si ce este Marketingul Strategic?

Una dintre cele mai relevante caracteristici ale marketingului este capacitatea de a planifica viitorul companiei tale. Supravietuirea sa va depinde de capacitatea sa de a se adapta si de a anticipa schimbarile care vor urma. De aceea, obiectivul marketingului strategic este de a cunoaste nevoile prezente si viitoare ale consumatorilor dumneavoastra. De asemenea, gasiti noi nise de piata. De asemenea, ghideaza compania pentru a profita de aceste oportunitati si a proiecta o actiune.

Acest tip de marketing te face sa reflectezi asupra valorilor companiei pentru a sti de unde am plecat si cat de departe vrem sa ajungem. Principalele sale functii sunt:

  • Studiati piata (concurentii si obiceiurile consumatorilor)
  • Evaluati cererea actuala
  • Detectati noile nevoi ale clientilor pentru a crea un produs bazat pe acel avantaj competitiv
  • Definiti obiectivele de baza ale companiei si o strategie generala de afaceri

Gasim diferite variabile de luat in considerare atunci cand elaboram un plan strategic de marketing:

1# Definirea publicului tinta

Inainte de a planifica actiunile de marketing, este necesar sa definim publicul pe care il vizam. Prin urmare, este necesar sa identificam cine este consumatorul ideal pentru a viza campania noastra. Cel pe care trebuie sa-l seduci cu produsul sau serviciul tau.

2# Studiu de piata

Inainte de a lansa o campanie, este esential sa cunoasteti dimensiunea pietei pe care o vizati, sa stiti daca produsul sau serviciul dvs. are loc si daca se adapteaza nevoilor tintei dvs., cum o puteti imbunatati si alte cercetari strategice care va fi cheia pentru minimizarea riscurilor.

3# Segmentarea pietei

Segmentarea pietei va va permite sa stabiliti grupuri de cumparare care au gusturi si interese omogene, astfel incat sa puteti influenta procesul de cumparare. Cu aceasta tehnica puteti optimiza procesul de vanzari si puteti satisface nevoile clientilor dumneavoastra.

4# Analiza concurentei

La inceput, nu putem considera competitia ca pe un inamic. Putem invata de la ea. Studiindu-ti principalii concurenti vei putea sti care sunt punctele lor forte si punctele slabe pentru a profita de ei si a te diferentia pentru a-ti domina nisa de piata.

5# Definirea strategiei

Odata realizata diagnosticarea anterioara a situatiei, este momentul sa alegem strategia de marketing care sa permita companiei sa-si atinga obiectivele. In conformitate cu aceasta, putem face urmatoarea clasificare a celor mai utilizate strategii:

  • Penetrarea: se bazeaza pe cresterea participarii companiei pe pietele catre care este indreptata. Se poate realiza determinand clientii pe care ii aveti deja sa cumpere mai multe produse sau prin atragerea de noi clienti sau concurenti.
  • Dezvoltarea pietei: se bazeaza pe vanzarea produselor dumneavoastra pe piete noi. Fie prin alte segmente de piata, fie prin variatii geografice.
  • Dezvoltarea produsului: in acest caz se urmareste promovarea produselor pe piata in care compania este prezenta. Prin variatii de calitate, modele noi, atribute noi etc.
  • Diversificare: se bazeaza pe cresterea ofertei prin oferirea consumatorilor o mare varietate de produse, indiferent daca acestea sunt legate intre ele sau nu.

Putem concluziona atunci ca marketingul strategic este esential pentru ca firma sa supravietuiasca si sa aiba o anumita reputatie in mintea consumatorilor.

Diferentele dintre Marketing Operational si Marketing Strategic

Pentru a incepe sa analizati diferentele dintre marketingul strategic si marketingul operational, este esential sa stiti ca acestea sunt doua concepte de importanta vitala intr-un plan de marketing. Ei includ:

  • O etapa analitica (marketing strategic)
  • O etapa practica (marketing operational)

Una dintre principalele diferente dintre marketingul strategic si operational este functia acestora. In timp ce cea strategica este stabilirea unor obiective de marketing pe termen lung, cea operationala se bazeaza pe actiuni specifice care urmeaza a fi realizate pe termen mediu/scurt pentru atingerea obiectivelor stabilite.

In acest sens, primul cauta sa-si cunoasca consumatorii. Aflati care sunt nevoile dvs. actuale si viitoare. Se urmareste sa analizeze piata pentru a gasi noi nise care sa ghideze compania catre oportunitatile pe care le gaseste.

Marketingul operational sau tactic se bazeaza insa pe trecerea de la teorie la practica in vederea atingerii obiectivelor prin actiunile necesare.

Pe scurt, am putea spune ca principalele caracteristici ale marketingului operational sunt:

  • Generati vanzari direct
  • Se concentreaza pe performanta companiei in sine si urmareste sa minimizeze costurile actiunilor
  • Functioneaza pe termen scurt-mediu
  • Se bazeaza pe actiuni legate de comunicare, politici de produs, preturi, distributie si comunicare
  • Sunteti in contact permanent cu marketingul strategic

Pe de alta parte, caracteristicile marketingului strategic sunt:

  • Genereaza strategia globala de afaceri pentru a atinge succesul
  • Pune clientul in centru
  • comert pe termen lung
  • Se bazeaza pe actiuni legate de studiul si analiza aprofundata a mediului companiei (clienti si concurenti, oportunitati si amenintari…)

Pot exista unul fara celalalt?

Stim ca exista multe diferente intre marketingul strategic si cel operational, dar ar putea exista unul fara celalalt?

Ele chiar ar putea exista independent unul de celalalt. Cu toate acestea, nici cel mai bun plan strategic de marketing nu ar putea obtine rezultate favorabile fara marketing operational. Si invers. Oricum ar fi, este intotdeauna mai bine sa lucrezi cu ambele. Acest lucru se datoreaza faptului ca, pentru a obtine rezultate mai bune, este necesara o reflectie prealabila care sa ne ofere anumite informatii despre situatia noastra, care este evolutia si care sunt nevoile pietei.

Odata definite aceste concepte, urmatorul pas este executarea acestui plan de marketing. Acest proces necesita coordonare de catre diferitele departamente ale companiei.

In cele din urma, odata ce planul a fost executat, este esential sa se masoare si sa verifice daca obiectivele planificate au fost intr-adevar atinse. Daca nu, selectati masuri pentru a corecta aceste erori.