Suntem in perioada in care se produce mai multa mancare. Marketingul industriei alimentare functioneaza in fiecare zi pentru ca consumatorii sa aiba nevoile acoperite (si pentru a le crea). Alimentele vindecatoare fara prescriptie medicala, dietele minune sau produsele generice sunt cateva dintre creatiile acestei industrii care are o cifra de afaceri de miliarde de euro. Este etic sa vinzi produse de vindecare false?

Consumatorii, in schimb, cedeaza farmecul produselor minune, fara sa priveasca dincolo de eticheta. Ne punem la indoiala provenienta produselor pe care le cumparam? Exista cu adevarat alimente miraculoase? Companiile folosesc strategii de marketing puternice pentru a seduce si a convinge ca produsele lor sunt cele mai bune de pe piata si nu cele ale concurentei. Numarul de produse vandute este tangibil, dar solutiile pe care pretind ca le ofera nu sunt.

O putem vedea nu doar in domeniul alimentatiei, ci si in produsele de infrumusetare, pentru bebelusi sau orice alt produs cu scop aparent de sanatate care ofera solutii miraculoase in schimbul unei cheltuieli economice. Ti-ai oferi toata increderea in alimentele care scad colesterolul sau reduc riscul de aparitie a problemelor cardiace fara sa consulti medicul?In ce masura poate manipula industria alimentara pentru a schimba obiceiurile de consum? In aceasta dezbatere va vom spune ce face industria alimentara astfel incat sa consumati mai mult si solutii pentru dvs. si industrie in obiceiurile de productie si consum.

Cum functioneaza marketingul in industria alimentara

Care sunt formele de marketing in industria alimentara? Evident, in spatele fiecarei actiuni se afla o strategie, iar produsele minune au tehnici extinse de vanzare pentru a atrage consumatorul. Iata un scurt rezumat al aspectelor importante pe care industria alimentara le are in vedere in strategia sa de vanzari

In primul rand, apelarea la emotii functioneaza cel mai bine. Asta nu inseamna ca marketingul nu se poate concentra pe sentimente sau nu poate cunoaste emotiile tale, problema este atunci cand acestea nu sunt folosite etic. Daca industria care iti ofera fericire infinita s-ar putea sa se joace cu sanatatea ta prin impulsuri emotionale, s-ar putea sa se joace cu sanatatea ta.

In blogul dieteticianului Alex Perez „el piscolabis”, se spune ca „alimentele proaspete atrag comertul mai frecvent decat alte tipuri de produse. Au devenit un element de loialitate, chiar si atunci cand profiturile pe care le are antreprenorul nu sunt atat de importante” . De asemenea, se precizeaza ca pretul este un element decisiv pentru ca consumatorul sa opteze pentru o varianta sau alta. In momentul consumului se alege pentru ambalaj si aspectul produsului, fie ca este cumparat dintr-un magazin fizic sau de pe internet. Culorile si formele joaca, de asemenea, un rol important in decizia finala de cumparare.

„Tehnica de loialitate care devine din ce in ce mai profitabila in zilele noastre este gamification . De asemenea, este eficient sa vinzi din experientele experientiale interpretate ca unice. Si prin introducerea obiceiurilor sanatoase in viata noastra”, adauga el.

Care sunt cheile marketingului in industria alimentara?

Fara indoiala, industria alimentara are o serie de caracteristici care o fac unica, dar acest lucru nu a exclus-o sa-si adapteze strategia la mediul digital. Analizam cele 7 chei extrase de la expertii care au participat la Congresul de Marketing Alimentar M4F-AINIA asupra caruia profesionistii sectorului se vor concentra in urmatoarele campanii:

  1. Marketingul senzorial si prezenta acestuia intr-un produs alimentar: este logic ca simturile joaca un rol major atunci cand vorbim despre sectorul alimentar, motiv pentru care profesionistii folosesc marketingul senzorial pentru a atrage consumatorii.
  2. Ambalajul si batalia raftului: un alt aspect cheie este prezentarea produsului, se acorda din ce in ce mai multa importanta ambalajelor practice care asigura calitatea produsului.
  3. E-commerce si strategii de vanzari : companiile din sectorul alimentar intra in mediul online si pariaza atat pe comertul electronic mic, cat si pe marea piata, asa cum este cazul Amazon.
  4. Design si branding, marii aliati ai marketingului emotional: campaniile isi propun sa identifice si sa creeze in client nevoia de a-ti cumpara produsul, fie pentru ca produsul tau este mai sanatos, mai etic sau mai ieftin.
  5. Social media si content marketing: incepe sa se creeze storytelling si se creeaza o comunitate in jurul marcii ca parte a strategiei de marketing.Companiile mari fac acest lucru de mult timp, precum Coca Cola.
  6. Digitalizati departamentele de marketing alimentar: asa cum am discutat in sectiunea anterioara, reteaua va permite sa primiti feedback si astfel sa identificati problemele si riscurile.
  7. Strategia de marketing, foaia de parcurs necesara: industria alimentara trebuie sa fie clara cu privire la nise si sa identifice elementele de diferentiere in ceea ce priveste concurenta. De exemplu, alimentele „eco” sau „veggie” trezesc un mare interes in randul celor mai tineri si este o tendinta la care se alatura tot mai multe branduri.  

Ce ar trebui sa faca consumatorii pentru a evita caderea in capcana

Produsele miraculoase, in special pseudo-medicamentele, pot deveni periculoase si „provoca rau pacientilor si nu pot fi eficiente in tratarea bolilor pentru care sunt destinate ”, dupa cum a publicat OMS . Pentru a localiza posibile escrocherii, Organizatia ofera cateva sfaturi pentru a evita caderea pe piata a produselor farmaceutice contrafacute:

  • A verificat starea containerului si daca are greseli gramaticale sau de ortografie.
  • Verificarea datelor de fabricatie si de expirare si verificarea faptului ca datele de pe ambalajul exterior corespund cu cele de pe ambalajul interior.
  • Verificarea faptului ca aspectul medicamentului este cel asteptat si ca nu prezinta modificari de culoare, semne de degradare sau mirosuri ciudate.
  • Consultati-va medicul, farmacistul sau alt profesionist din domeniul sanatatii cat mai curand posibil daca banuiti ca produsul nu functioneaza asa cum ar trebui sau daca ati suferit o reactie adversa.
  • Raportarea produselor medicale suspecte catre agentia nationala de reglementare a medicamentelor.

Pe de alta parte, Confederatia Consumatorilor si Utilizatorilor (CECU), raporteaza importanta recunoasterii produselor miraculoase pentru a putea scapa de inselaciune. Iata sfaturile lor:

  • Daca in reclamele dvs. apar guru sau presupusi profesionisti din domeniul sanatatii care explica proprietatile produsului intr-un mod dubios si ambiguu. Nici nu trebuie sa avem incredere in marturiile oamenilor care se presupune ca au incercat produsul si promit ca au obtinut rezultate extraordinare intr-un timp scurt.
  • Aparitia datelor fara niciun suport stiintific demonstrabil este un semn clar ca nu trebuie sa avem incredere in produs. De asemenea, in cazul in care sustin ca nu provoaca efecte secundare deoarece sunt produse naturale, este important sa se verifice daca componentele produsului sunt descrise pentru a evita orice efecte nedorite.
  • Este foarte obisnuit sa vezi cum arata imaginile unui inainte si dupa si ca pretind ca sunt luate in perioade foarte scurte de timp, cum ar fi pierderea in greutate. Nu aveti incredere nici daca societatea comerciala nu isi identifica adresa comerciala sau ofera doar o casuta postala, ceea ce ingreuneaza orice proces de revendicare.

Incheierea discutiei

Atat companiile, cat si consumatorii sunt responsabili pentru consumul zilnic al produselor care intra in casa, la birou sau ceea ce folosim pentru a face miscare, de exemplu. Consumul si productia sunt responsabile si etice in mainile noastre.

Pentru a aprofunda subiectul, va invitam sa participati la dezbaterea noastra si sa raspundeti la urmatoarele intrebari. Daca aveti orice alta intrebare, o putem discuta intre toti. Multumesc foarte mult!

  • Exista cu adevarat alimente vindecatoare?
  • Ati consumat vreodata un produs minune? Daca da, spuneti-ne despre experienta dvs
  • Ofera companiile supra-marketing alimente care scad colesterolul sau scad riscul de probleme cardiace?
  • Care este limita eticii profesionale in domeniul publicitatii produselor medicale sau sensibile?
  • Ce pot face consumatorii pentru a evita escrocherii?
  • Pentru a evita inselaciunea produselor miraculoase, ce ar trebui sa se schimbe in reglementarea industriei alimentare?