Transformarea digitala a ajuns in toate sectoarele, lumea financiara fiind una dintre cele mai afectate. In ultimii ani, neobancile si sectorul fintech au schimbat complet sectorul bancar, captand peste 40 de milioane de clienti in intreaga lume. Cu toate acestea, exista inca diferite provocari la care aceasta industrie trebuie sa lucreze. Daca vrei sa descoperi care este viitorul bancilor si provocarile cu care se confrunta, citeste mai departe.
Transformarea sistemului bancar
Datele nu mint. Potrivit Raportului World Retail Banking 2021, peste 81% din populatie spune ca usurinta de acces si flexibilitatea noilor servicii bancare digitale i-ar impinge sa-si lase in urma banca traditionala.
In timp ce multe dintre aceste companii se confrunta in continuare cu procese de digitalizare pentru a-si pastra si multiplica clientela, lucru care a condus cu siguranta pandemia, altele se remarca datorita experientelor digitalizate la cerere in care serviciile personalizate si serviciul clienti 24/7 au devenit puncte forte. a acestei noi realitati.
Fata de primele date, inca una care contrasteaza si ne conduce la punctul cheie al postarii: aproximativ 46% dintre directorii din sector nu stiu sa se adapteze la noile tehnologii si sa preia conducerea unei adevarate organizatii a secolului XXI. Vrei sa descoperi care este viitorul bancilor si provocarile cu care se confrunta? Continua sa citesti!
Tehnologia ca baza a viitorului bancar
Neobancile au aparut in ultimii ani in cadrul sectorului financiar, pozitionandu-ma ca o noua generatie de companii care isi ofera serviciile 100% digital, transformand complet realitatea bancara. Daca luam ca referinta realitatea spaniola, adevarul este ca sunt din ce in ce mai multe fuziuni de companii si mai putine birouri.
Cand vorbim de sectorul bancar, ne referim la o industrie care a aparut in ultimele patru decenii, cu o gama larga de distributii de credite, de la mari grupuri bancare pana la banci rurale mici, multe dintre acestea fiind achizitionate recent de companii mari precum precum BBVA si Santander. In acest context de fuziune, ceea ce iese la iveala este un oligopol care uita sa puna clientul in centru.
In acelasi timp, sectorul fintech, format din industria financiara care aplica noi tehnologii in domeniul sau de actiune, a crescut de neoprit. Numai in 2021, in Spania au fost identificate pana la 475 de companii. Fintech-urile se impun ca o solutie prin care se actualizeaza industria, folosind o baza tehnologica cu operatiuni mai eficiente.
Mai putina prezenta si o mai mare transparenta
Pana la 8 din 10 companii considera ca este esential sa existe un serviciu bancar bun intr-o lume in care tot mai putini oameni merg la sucursalele bancare fata in fata. Pana la 50% dintre IMM-uri o fac mai putin de o data pe luna, fata de 12,5% care nu o fac direct intr-un an, asa cum ne-a explicat Country Managerul Qonto in ultima editie a Blockchain & Fintech Day.
La aceasta se adauga:
- Un val de inchideri fizice de sucursale de catre bancile traditionale
- Nevoia de servicii financiare agile si transparente, cu clientii care cauta servicii mai utile si mai simple in loc sa faca parte dintr-un grup mare, indiferent cat de mare ar avea numele…
- Aparitia unor reglementari europene care promoveaza digitizarea si antreprenoriatul, cu reticenta in unele tari ca acest lucru sa se intample
Provocarile bancilor traditionale
Slabiciunea financiara a multor companii si gospodarii dupa criza de sanatate este o realitate pe care trebuie sa o punem pe masa, pe langa slabiciunea rentabilitatii recunoscuta de Banca Centrala Europeana, lucru care pune sectorul traditional in fata urmatoarelor provocari:
1# Rentabilitate
Adaptarea la lumea digitala presupune costuri de operare semnificative pentru companiile traditionale, lucru care intr-un context de criza este greu de justificat, mai ales avand in vedere ca sunt multe companii care au ajuns inainte.
2# Tehnologie
Tehnologia bancara traditionala a fost dezvoltata in anii 1980, o perioada de la care a evoluat, dar fara a atinge minimul pe care societatea digitala de astazi se asteapta. Daca experienta utilizatorului nu este atat de agila sau simpla pe cat au nevoie oamenii, munca care urmeaza este importanta…
3# Talent
Dincolo de propunerea de Dosare de Reglementare a Fortei de Munca (ERE) cu care s-au confruntat multe companii in ultimii ani, lipsa profitabilitatii si a talentului digital pe care le au in mod normal in companiile lor pune in frau adaptarea la o lume din ce in ce mai digitala.
Provocarile sectorului fintech
La randul lor, companiile care fac parte din sectorul fintech se confrunta in principal cu trei provocari:
1# Incredere
A avea grija de o valoare care este foarte greu de obtinut si foarte usor de pierdut este o provocare pentru sectorul bancar al viitorului, precum si un cont in asteptare pentru multe companii fintech . Orice critica care are loc intr-o organizatie mai noua poate duce la o criza mult mai mare decat s-ar confrunta orice companie traditionala cu decenii de istorie. Astfel, credibilitatea trebuie sa fie o provocare la care sa lucrezi, insistand clientilor asupra conditiilor si garantiilor pe care le au.
2# Scalabilitate
Cresterea la nivel de produs si talent pentru industria fintech este o provocare, mai ales ca nu au mii de baze de clienti , precum companiile traditionale. In comparatie cu cele care au cautat sa creasca rapid, neobancile aleg sa faca acest lucru solid.
3# Regulament
Abunda legi vechi care nu au fost adaptate vremurilor. De multe ori se reglementeaza vorbind de institutii de credit, lasand in afara reglementarii noile companii care nu fac parte din reglementari. Aprobarea recenta a Legii Creati si cresteti , care urmareste sa faciliteze infiintarea de companii si sa reduca obstacolele de reglementare si financiare, arunca putina lumina in acest sens.
Viitorul bancar: tendinte
In urmatorii ani, banca se va baza din ce in ce mai putin pe prezenta fizica, dand loc unei utilizari tot mai mari a acestor servicii prin intermediul dispozitivelor electronice. La aceasta tendinta financiara se va adauga personalizarea in crestere, gestionarea corecta a datelor si fragmentarea de neoprit in fata aparitiei de noi companii care vor pune capat unui oligopol sortit sa dispara.
Oricat de imprevizibil ar putea fi sa prognozezi cum va arata industria intr-o lume in continua schimbare, ceea ce pare clar este:
- Ca de fiecare data va fi un sector mai inovator care profita de tehnologiile care apar, in aceeasi linie in care avanseaza restul industriilor.
- Cresterea angajamentului fata de talente si profiluri care inteleg provocarile in care trebuie sa fie implicate companiile bancare.
- Actualizarea reglementarilor cu scopul de a se indrepta catre sectorul financiar al viitorului.
Ce parere ai de postare? Folosesti produse financiare bazate in intregime pe lumea digitala? Asteptam cu nerabdare sa va citim parerea intr-un comentariu!