Intr-un mediu dinamic si in schimbare, in care inovatia este vitala pentru supravietuirea companiilor, Lateral Marketing ofera acea abordare inovatoare de care aveti nevoie.

 Concept: Ce este Marketingul lateral?

Marketingul lateral este consecinta directa a aplicarii gandirii laterale in marketing. Aceasta abordare, propusa de  Philip Kotler si Fernando Trias de Bes,  propune o metodologie de lucru care, aplicata produselor sau serviciilor existente (fie proprii sau cele ale concurentei), permite generarea de produse si servicii total inovatoare, care vizeaza satisfacerea nevoilor care nu au fost acoperite de cele originale…

Cum functioneaza Side Marketing?

Marketingul Lateral abandoneaza procesul de Marketing vertical. Acesta din urma isi bazeaza metodologia de lucru pe identificarea unei nevoi nesatisfacute intr-un public tinta, pe proiectarea si dezvoltarea unui produs capabil sa satisfaca aceasta nevoie si pe stabilirea variabilelor mixului de marketing.

Marketingul Lateral abandoneaza complet aceasta metodologie. Acest proces ar putea fi rezumat in urmatorii pasi:

In primul rand, este selectat un produs sau serviciu, fie al sau, fie al altuia. Urmatorul pas este sa ne punem urmatoarele intrebari: Ati putea satisface alte nevoi nesatisfacute daca ati schimba produsul? As ajunge la un alt public pe care nu il ajung in prezent daca as aplica aceste modificari? Ar putea fi aplicat intr-o situatie noua?

Dar aplicarea Marketingului Lateral nu se limiteaza la produs. O putem aplica si la nivelul pietei sau chiar in variabilele mixului de Marketing.

Pentru a promova aceasta idee, Marketingul Lateral necesita un salt, o miscare laterala. Facand aceasta deplasare, generam un vid. Acest decalaj este cheia marketingului lateral, o perturbare a gandirii logice. De exemplu, prin realizarea de iaurturi cu diferite arome s-a facut o inovatie, dar nu si Marketing lateral, deoarece a urmat o succesiune logica. Totusi… sa faci iaurt lichid? Aceasta idee a rupt toate schemele, a creat un vid.

Urmatorul pas este sa umpleti acest gol prin cautarea nevoilor. Ce nevoi poate acoperi acest iaurt lichid? Este un format mult mai manevrabil, mai usor de mancat pe strada pe care il putem folosi, de exemplu, pentru ca copiii sa ia pranzul la scoala. Am ajunge la un public pe care nu il ajungem in prezent? Se pare ca da, am creat un nou produs datorita Marketingului Lateral.

Pe scurt, cheia succesului este conectarea ideilor care initial au putina relatie sau deloc, pentru a ajunge sa descopere o nevoie nesatisfacuta care ar putea fi acoperita prin schimbarea unui produs si generarea unei inovatii practice.

Functioneaza marketingul lateral?

Ziua noastra este plina de exemple de succes de marketing lateral. Am vazut deja exemplul iaurtului lichid, dar vom aprofunda putin in acest subiect.

Primul exemplu pe care il vom vedea sunt batoanele de cereale. Plecand de la cereale, inovatia clasica ar fi fost crearea unei noi cereale cu o aroma diferita. Cu toate acestea, datorita marketingului lateral, ideea de a crea batoane de cereale a rupt toate schemele. Ofer ele o noua nevoie? Da, batoanele de cereale sunt total portabile, poti sa le iei oriunde te duci si sa le mananci oriunde vrei: la pauza de la scoala la pranz, la sala, plimbarea pe strada etc.

Sponsorizarea copiilor este un alt exemplu de marketing lateral aplicat. Fata de donatia traditionala in care dai o suma de bani unui ONG cu un scop anume (sau nu), cu sponsorizarea copiilor poti ajunge la un public care are nevoie de o componenta emotionala mai mare.

Sucul cu lapte este un alt exemplu clar de aplicare a Marketingului Lateral. Combinatia de iaurt si suc de acum cativa ani parea de neconceput. Cu toate acestea, cu acest nou produs, o nevoie nesatisfacuta poate fi satisfacuta ajungand la un public constient de sanatate, care va putea consuma produse lactate si fructe in acelasi timp.