Barbie reprezinta perfectiunea. “Barbie, esti frumoasa” este tema din 1959 si totodata motivul din spatele impactului simbolic asupra femeii. Barbie este mereu stralucitoare si roz.

“Barbie este imaginea reflectata a impulsurilor culturale care ne-au format. Barbie reprezinta realitatea noastra”, a afirmat la un moment dat M.G. Lord, o cunoscuta scriitoare si critic cultural din SUA.

Totusi, criticii considera ca, in loc sa reprezinte o femeie independenta, cu un spirit liber, Barbie are niste idealuri la care o mica parte dintre femei viseaza. In completarea acestei pareri, termenul de “Barbie doll” este folosit adesea pentru a descrie o femeie cu un corp perfect, poate chiar exagerat de bine construit in urma operatiilor estetice. Cindy Jackson a devenit celebra in toata lumea dupa ce a intrat in Cartea Recordurilor pentru cel mai mare numar de operatii estetice pe care si le-a facut. Idealul ei a fost sa arate ca Barbie si a reusit sa se trasforme intr-o Barbie in carne si oase.

Chiar si asa, criticii au facut prea putin pentru a o rani pe Barbie, care a devenit nu numai cea mai apreciata in randul tinerelor domnisoare, dar si un obiect de colectie. Iar raspunsul companiei Mattel pentru feministele convinse a venit prompt. Dupa cum am spus anterior, in articolul introductiv despre Barbie, papusa a inceput sa tinda spre noi sfere. Barbie-astronaut si-a facut aparitia in 1986, iar “doctorita” Barbie in 1988. Au aparut si competitorii, care au cautat mereu metode sa submineze impactul Barbie.  De la chilipirurile si imitatiile care reproduc mai mult sau mai putin stralucirea Barbie pana la amenintarea venita din partea companiei americane MGA Entertainment Bratz, care a incercat sa patrunda pe piata cu o imagine obraznica a papusii adolescente, Barbie a avut de infruntat multe amenintari pentru a-si pastra locul ei. Mult timp, Barbie a ramas “imuna la visicisitudinile vremii”. Compania Mattel s-a asigurat pentru decenii ca papusa Barbie se poate adapta la schimbarile culturale, la public.

Totusi, la un moment dat au inceput probleme si pentru Barbie. Chiar si viata ei a devenit mai complicata. Desi Barbie a ramas un brand cu impact puternic, evolutia vanzarilor a fost fluctuanta in ultimii ani. Totul a culminat cu o scadere de 21% a vanzarilor globale in 2008, lucru care a determinat compania Mattel sa adopte o noua strategie cu privire la segmentul tinta care pana atunci era de 5-11 ani. Rolul Barbie era sa devina un brand reprezentativ pentru femeile de toate varstele. Aceste schimbari de strategie s-au facut simtite in design, parteneriate, retelele sociale. Iar efectele nu au intarziat sa apara.

Unul dintre ele a fost ca odata cu aceasta extindere, fetitele cu varste intre 5 si 11 ani, care reprezentau segmentul tinta, nu au mai fost atat de interesate de papusa. Barbie si-a facut cont pe Facebook si a inceput sa faca tot felul de dezvaluiri despre viata ei. Astfel, Barbie cea idolatrizata, mereu stralucitoare si roz, incearca sa ajunga cu “picioarele pe Pamant”. Barbie a intrat in noua era straduindu-se sa tina pasul cu social media. De aici, papusa Barbie a inceput sa infrunte lumea adultilor.

Si cumva a reusit, pentru ca rezultatele financiare ale companiei Mattel din primul trimestru al acestui an arata o crestere cu 5% a vanzarilor de Barbie fata de 2009.

Da, Barbie s-a schimbat, a evoluat. Totusi, multi dintre iubitorii si fanii Barbie se mai gandesc cu nostalgie la Barbie de altadata. „Mi-as dori o revenire la ideea de inocenta si eleganta pe care au avut-o papusile din perioada Mod (’70) si Superstar (’80)”, spune Ada Bogoevici, colectionar de papusi Barbie.

Acest material face parte din seria dedicata Barbie inceputa saptamana trecuta, iar echipa StiriDeBine.ro va asteapta si joia viitoare cu noi informatii la fel de incitante!