Daca Google este cel mai popular motor de cautare, nu exista nici o indoiala ca Facebook se bucura de acelasi statut in ceea ce priveste retelele de socializare . Si adevarul este ca reteaua lui Mark Zuckerberg face parte din viata noastra. Atat de mult, incat interactiunile si publicatiile pe care le realizam pe cronologia noastra sunt strans legate de factori umani externi si psihologici.
Facebook Ads si Neuromarketing
Facebook Ads a adus o schimbare in paradigma publicitatii online. Dincolo de a permite utilizatorilor sa se conecteze intre ei, au oferit marcilor posibilitatea de a-si promova si vinde produsele sau serviciile printr-o configurare a campaniei publicitare. Algoritmul Facebook este, insa, durerile de cap ale tuturor managerilor comunitatii pentru a se asigura ca, intr-un mod organic, publicatiile obtin o acoperire si un angajament larg.
Cu cateva saptamani in urma, am vorbit despre o alta modificare la EdgeRank , algoritmul Facebook. Cu totii ne aruncam mainile in cap cand citim ca Facebook ar acorda mai multa importanta reactiilor decat clasicului „Like”. Cu toate acestea, dincolo de litere si numere, utilizatorii sunt fiinte de carne si sange, cu capacitatea de a simti si de a se excita, dar momentan nu stim in ce masura vom fi dispusi sa exprimam acele emotii (ma iubesc, ma amuza, ma enerveaza) in publicatiile de marca.
Intrebarea este atunci foarte clara, poate exista o conexiune emotionala intre utilizatori si eficienta Facebook Ads? Cu siguranta, da. Multi dintre voi vor crede ca nu am descoperit nimic nou. Psihologia aplicata publicitatii online este un domeniu de studiu mai mult decat cunoscut, da, adevarat. Dar daca va spun ca aceasta conexiune are un impact mai mare pe reteaua sociala Facebook, lucrurile se schimba acolo. Acest fapt este cauzat de trei factori:
➡ Prima dintre ele este ca Facebook este cea mai utilizata retea sociala in 96% si o folosim in fiecare zi, in plus 100% dintre utilizatorii de internet o cunosc si este reteaua sociala preferata in 38%.
➡ In al doilea rand, este usurinta cu care utilizatorii isi impartasesc starea de spirit, sentimentul, ideologia sau preocuparea cu semenii din profilul lor, pentru a gasi sprijin social virtual.
Si in sfarsit, credibilitatea si increderea pe care o avem fata de aceasta platforma.
Prin urmare, suma acestor factori ne ofera o combinatie exploziva si, prin urmare, eficienta Facebook Ads. Mai mult, as indrazni sa spun ca o gama larga de companii isi schimba strategiile de social media, mizand pe Facebook Ads, in detrimentul Google Adwords, din cauza scaderii investitiilor pe care le implica.
Psihologie aplicata pe Facebook
Unul dintre principalele subiecte de studiu in ceea ce priveste publicitatea online sunt factorii individuali si externi care afecteaza perceptia anuntului si conversia. Si prin excelenta, reclamele Facebook simt pe deplin acesti factori. Usurinta si diligenta cu care accesam aceasta retea sociala sunt uimitoare. Din acest motiv, voi impartasi cu voi concluziile pe care le-am obtinut dupa doi ani investind in Facebook Ads si analize ulterioare ale rezultatelor.
Un element la fel de evident ca perioadele anului au un impact direct. Si este faptul ca sezonul estival care coincide cu sarbatorile, zilele calduroase si insorite, determina individul sa isi actualizeze constant starea Facebook, sa impartaseasca locurile turistice pe care le-au vizitat sau sa eticheteze prietenii si familia intr-o fotografie. Prin urmare, aceasta stare de bun umor si pozitivism se traduce prin un numar mai mare de achizitii si conversii onlineuneori rezultatul obtinut poate creste cu 35%. Sa nu lasam in urma etape ale consumismului absolut, cum ar fi celebrul vanzari. Se pare ca avem un cip ca atunci cand vine acest sezon nu putem achizitiona nimic, fie ca este vorba de imbracaminte, antrenament sau servicii. Anunturile Facebook Ads afisate in acest moment si adaugand o temporalitate precum „in doar 24 de ore se incheie oferta” obtin o conversie foarte mare.
Ca Facebook face din petrecerea timpului liber afacerea dvs. este bine cunoscuta, dar atat timp cat utilizatorii de Internet sunt dispusi sa cheltuiasca. Si este faptul ca afisarea anunturilor despre un serviciu de infrumusetare, o reducere la cumpararea de incaltaminte sau un curs online senzational, nu ne conduce sa o dobandim daca suntem pe 31 de luna si contul nostru bancar periaza numarul egal 0. Dimpotriva, cei Utilizatorii a caror baza de segmentare este o pozitie fixa si care se bucura de plati extraordinare in lunile iulie si decembrie, coincidand cu vara si Craciunul, sunt mai deschisi si predispusi sa efectueze o conversie atunci cand vad anuntul. Primirea dvs. este extrem de pozitiva.
Vremea este un alt factor. Daca scoatem sezonul de vara din ecuatie, lunile care ne-au mai ramas sunt de obicei mai reci, iernate si ploioase. Este adevarat ca aceste luni nu ne fac sa avem o dispozitie buna, dar planurile noastre de weekend sau dupa-amiaza variaza si preferam sa fim acasa pe canapea si pe Facebook, in loc sa facem viata sociala fata in fata. Si in acest moment al pasivitatii si al stilului de viata sedentar, utilizatorii gasesc o motivatie diferita in Facebook Ads, un clic care isi schimba sentimentele si emotiile. Si este ca propria mea experienta coincide cu un studiu realizat de Google, unde indica faptul ca in zilele ploioase si pe vremea rea, clicurile pe publicitatea online cresc cu 5%.
Dar nu putem doar sa atribuim succesul sau esecul unei campanii online factori legati de psihologie, deoarece configuratia campaniei in sine este o sabie cu doua taisuri. In acest sens, as dori sa ma refer la gama de culori pe care o folosim in reclamele noastre si la modul in care valorile pe care le transmit le afecteaza eficacitatea. Si se stie ca rosul este sinonim cu forta, pasiunea, actiunea etc. (nu ne mira ca este culoarea corporativa a Coca-Cola), in timp ce culoarea verde reprezinta naturalete, organic si prospetime. Prin urmare, 93% din achizitii se fac prin perceptii vizuale. In acest moment nimic mai bun decat sa-mi impartasesc experienta.
Culoarea triumfului
Aceste linii pe care vi le voi spune sunt reale, de acum sase luni pentru a fi exacte. Clientul nostru a dorit sa creasca traficul site-ului sau web, asa ca, dupa ce am analizat situatia retelelor de socializare , a web si a clientilor actuali, am decis sa cream o campanie publicitara pe Facebook Adscare avea drept „trafic” obiectiv, site-ul web fiind un magazin online pentru vinuri de inalta calitate la export (produsul cu cea mai mica suma a fost stabilit la 85 €). Dupa cum va puteti imagina, segmentarea audientei a fost realizata in mod deosebit si avem in vedere factorii externi de mai sus. In imaginile din setul de anunturi au fost utilizate culori vii cu tonuri negre, asa cum a dorit clientul. Aceasta prima campanie a obtinut rezultate optime, dar chiar si asa, a fost realizata o a doua, schimband doar textele, rezultatele au ramas similare. A fost atunci, cand am decis sa rasucim vizual campania si sa folosim imagini cu un fundal complet negru, s-au folosit o sticla de vin cu nuante aurii si o banda inferioara, aceleasi texte din prima campanie, aceeasi segmentare si buget. Rezultatul? Am crescut rezultatele primei cu 6%. Si, spre deosebire de ceea ce credeam, culoarea neagra transmite lux, autoritate si statut si acest public tinta s-a simtit identificat cu acesta. Aceasta campanie confirma modul in care psihologia este un factor fundamental in perceptia anunturilor online.