Cea de-a 41-a editie a Art Basel, cel mai mare targ de arta contemporana din lume, s-a deschis, pe 16 iunie, la Basel, Elvetia, in contextul actualei crize economice si financiare, care insa i-a determinat pe cumparatori sa se orienteze doar spre operele de calitate.
“Pentru noi, criza a dus la o crestere a calitatii”, s-a felicitat Marc Speigler, codirectorul targului Art Basel care, la editia din acest an a evenimentului elvetian, a expus operele a 2.500 de artisti din 37 de tari.
Indragostitii de arta au devenit, din cauza crizei financiare, mult mai prudenti, preferand sa mizeze pe valorile sigure si durabile, cu toate ca gasirea operelor de cea mai buna calitate nu este intotdeauna foarte simpla.
“Oamenii incearca sa se protejeze (impotriva prabusirii pietelor) prin investitiile facute in aur sau in arta. Aurul este mai usor de cumparat decat arta; este nevoie de mai multe cunostinte pentru a achizitiona arta”, a explicat David Nahmad, detinatorul unei galerii de arta.
“Suntem aici pentru a le explica oamenilor care este valoarea adevarata a artei”, a asigurat Nahmad.
Printre operele de arta cele mai valoroase prezente la Art Basel se numara un Picasso si un Egon Schiele, care deja s-au vandut, dar si un Andy Warhol si un Joan Miro.
Targul de la Basel reprezinta si o buna ocazie de a admira opere deja intrate in istoria artei ca fiind extrem de valoroase si care, dupa eveniment, vor merge direct in casele colectionarilor foarte bogati, asa cum este cazul unei picturi din 1910 a lui Vassily Kandinsky, pictorul rus naturalizat german, apoi francez.
Pentru cumparatorii care doresc sa descopere ultimele tendinte, Art Basel propune operele celebrului designer si fotograf Karl Lagerfeld, pe cele ale artistului american Paul McCartney si pe cele ale fotografului chinez Yao Lu.
“Odata cu evolutia informaticii, (fotografii) sunt capabili sa creeze noi realitati, realitati pe care pictorii visau sa le creeze prin pictura. De fapt, (fotografii) au luat-o inaintea pictorilor pentru prima data in istorie”, a recunoscut Bruce Silverstein, un alt proprietar de galerie.
Exista insa si o problema: cea a operelor care nu vor gasi cumparatori. Desi galeriile se asteapta ca interesul pentru operele de arta sa creasca odata cu sfarsitul crizei, multi artisti americani se tem de impactul pe care prabusirea monedei euro l-ar putea avea asupra vanzarilor.
“Anul trecut, euro a fost foarte ridicat fata de dolar. Va fi foarte interesant sa vedem ce se va intampla” in acest an, a afirmat Douglas Baxter, presedintele Pace Gallery.