Senzația de balonare este o condiție în care abdomenul superior se simte plin și întărit și arată umflat. Apare când există gaze în exces în stomac sau intestin. Totuși, putem resimți această senzație, chiar și atunci când avem o cantitate normală de gaze în stomac. Balonarea poate fi inconfortabilă și ne afectează viața de zi cu zi.

Un studiu realizat cu sprijinul Societătii Române de Gastroenterologie și Hepatologie din România a arătat ca 67% dintre femei se confruntă cu senzația de balonare. Oricine poate suferi de meteorism abdominal, însă femeile sunt mai expuse decât bărbații, din cauza schimbărilor hormonale și fiziologice prin care trec.

Care sunt cauzele balonării?

Există o serie de explicații pentru apariția balonării, dar cea mai des întâlnită este prezența gazelor. Acestea pot fi prinse în stomac și în intestin și pot produce balonare sau pot fi eliminate (flatulență).

Balonarea este un simptom comun și pentru sindromul de colon iritabil.Această afecțiune este diferită de bolile inflamatorii intestinale, dar atât boala Crohn, cât și colita ulcerativă sunt însoțite de un risc mai mare de sindrom de colon iritabil. Prin urmare, este foarte posibil ca persoanele cu boli inflamatorii intestinale să dezvolte simptome de sindrom de colon iritabil, inclusiv balonare care poate dura luni de zile.

Balonarea apare mai frecvent dacă suferim de constipație cauzată de multe ori de consumul de mâncăruri foarte grase, care pot întârzia golirea stomacului. De asemenea, intoleranța la lactoză poate determina balonare.

Stresul – epidemia globală a timpului nostru – poate fi o altă cauză pentru apariția balonării. Sunt studii care arată că sistemul digestiv răspunde la stres și la emoțiile puternice, moment în care secreția sucului gastric poate crește, generând tulburări funcționale la nivelul intestinelor. Mai mult, sistemul gastrointestinal comunică direct cu creierul la nivel hormonal.

Stresul afectează modul în care mâncarea se deplasează prin tractul digestiv, reducând cantitatea  bacteriilor benefice care asigură buna funcționare a intestinului.  

Iată care sunt alimentele de care ar trebui să ne ferim atunci când suntem predispuși la balonare:

  • Legume: fasole, linte, mazăre, ceapă, usturoi, broccoli, conopidă, varză, varză de Brussels, germeni.
  • Fructe: mere, pere, caise, nectarine, prune
  • Sucuri de fructe
  • Miere
  • Lapte, iaurt, înghețată
  • Cereale integrale, cum ar fi grâul integral și tărâțe
  • Alimente care conțin sorbitol, cum sunt alimentele dietetice și cele „fără zahăr”

Cum putem preveni balonarea?

Pentru a reduce aerofagia (înghițirea în exces de aer), trebuie să evităm obiceiurile cum sunt mestecatul de gumă, consumul de acadele, băuturi carbogazoase (sucuri, bere) și fumatul. De asemenea, este important să mâncăm stând așezat, cu trunchiul vertical (nu în poziție culcată), să mestecăm alimentele cu gura închisă, încet, făra să ne grăbim, să nu vorbim când mâncăm și să evităm să bem lichide cu paiul.

Există câteva remedii naturiste pentru sistemul digestiv, iar cărbunele medicinal poate face minuni în cazul balonării. Acest remediu este realizat din plante atent selecționate, cu efecte imediate în cazul absorbției gazelor intestinale și combaterea flatulenței.

Masajul abdominal și compresele calde ținute la nivelul abdomenului pot combate simptomele balonării. Automasajul abdominal poate ameliora crampele abdominale ce apar pe fondul balonarii.

Reflexoterapia poate fi folosită pentru ameliorarea balonării și a simptomelor ce vin la pachet cu aceasta. Potrivit reflexoterapiei, unele zone din palmă corespund stomacului, așa că, prin presarea și masarea acestora, se poate stimula digestia. Totodată, și balonarea poate fi ameliorată astfel.

Acupunctura este eficientă în combaterea balonarii, pentru că echilibrează tractul digestiv. Potrivit studiilor făcute la Centrul Medical Maryland de peste Ocean, acupunctura poate reduce balonarea.

Putem trata balonarea cu ajutorul plantelor medicinale

Există numeroase ceaiuri pentru balonare, cu efecte remarcabile pe termen lung. Cu toate acestea, nu este indicat să le consumăm atunci când s-a instalat deja balonarea. Ceaiurile sunt recomandate să le consumăm înainte de masă sau oricând în timpul zilei. 

Iată care sunt plantele pe care le putem folosi la prepararea ceaiurilor și care ameliorează simptomele balonării: ghimbirul, mușețelul, feniculul, lemnul-dulce, păpădia, menta, anghinarea, busuiocul sau pătrunjelul. 

 Ghimbirul este una dintre cele mai eficiente plante în combaterea balonării. Acesta stimulează digestia, combate gazele acumulate în intestine, ameliorează disconfortul abdominal și combate greața.

Mușetelul este și el eficient în combaterea balonării.