Tot mai multe companii folosesc valorile North Star pentru a se concentra asupra unui singur obiectiv. Daca echipele din aceeasi organizatie isi stabilesc obiective diferite, asta va ingreuna munca, asa ca este esential ca toate echipele dintr-o companie sa avanseze cu aceeasi metrica North Star. Mai jos explicam ce este o metrica North Star si de ce intreaga companie ar trebui sa o aiba.

Ce este o metrica North Star?

North Star Metric este un concept care a aparut in ultimii ani in companiile din Silicon Valley. Aceasta masuratoare este indicatorul care surprinde cel mai bine valoarea de baza pe care produsele si serviciile fiecarei afaceri o ofera clientilor

Este foarte important sa optimizati eforturile unei companii de a creste acest indicator si de a genera o crestere durabila in intreaga baza de clienti. 

Pentru a descoperi metrica North Star, trebuie sa intelegeti valoarea pe care cei mai fideli clienti o obtin din utilizarea unui produs. Este posibil sa existe mai mult de un NSM functional, dar este foarte recomandat sa il simplificati la unul singur. 

Toate departamentele dintr-o organizatie joaca un rol important in furnizarea de valoare clientilor. In cazul echipelor de marketing si vanzari, acestea incearca sa atraga noi clienti catre palnie; si, echipe precum produsul si serviciul pentru clienti joaca, de asemenea, un rol cheie in a se asigura ca clientii potentiali pot experimenta valoarea de baza a produsului. Pentru a coordona aceste echipe si a ajunge sa lucram impreuna, este important sa definim o metrica care sa le uneasca cu un scop comun. 

Odata ce valoarea stea este decisa, este important sa documentati toate variabilele care lucreaza impreuna pentru a muta valoarea respectiva. Variabilele includ de obicei parti ale ciclului de viata al clientului, cum ar fi noi inregistrari de utilizatori, noi activari si multe altele. 

  • Claritate si aliniere cu privire la ceea ce echipa de produse trebuie sa optimizeze si ce poate schimba
  • Comunica impactul si progresul organizatiilor de produse restului companiei. 
  • Produsul este responsabil pentru un rezultat. 

O metrica North Star este cheia succesului pentru o companie. Acesta defineste relatia dintre problemele clientilor pe care lucratorii incearca sa le rezolve si veniturile pe care afacerea spera sa le genereze prin aceasta.

De ce este important sa ai un NSM?

Un NSM este esential in alinierea unei echipe pentru a stimula o crestere rapida si durabila. Si, acum ca stiti ce este o metrica North Star, iata mai multe motive pentru a stabili una: 

Abordare in echipa 

Cand cresterea afacerii este masurata prin valoarea reala livrata clientilor, devine clar ca sunt implicate mai multe departamente decat doar marketing. Prin urmare, este important ca toate echipele sa aiba aceeasi abordare. 

Stimulati cresterea

Odata ce intreaga echipa intelege ce este NSM, urmatorul pas este definirea valorii de intrare pentru a continua sa creasca.

Companiile folosesc valorile North Star pentru a se putea concentra pe un singur obiectiv. Daca, in cadrul unei afaceri, echipele isi stabilesc obiective diferite, asta va ingreuna munca, motiv pentru care este esential ca toate echipele dintr-o companie sa avanseze cu aceeasi metrica North Star.

Adevarat, companiile cu modele de afaceri complexe pot avea mai multe stele nordice, toate fiind formate din submetrici. 

North Star Metric este practic un exercitiu care serveste la simplificarea strategiei generale a companiei in termeni pe care oricine isi poate aminti, intelege si aplica in munca de zi cu zi. 

Cum sa gasesti o valoare buna pentru Steaua Nordului? 

Pentru a gasi o metrica buna North Star, companiile trebuie sa decida ce este cu adevarat esential pentru afacerea lor. Nu toate afacerile reusesc, iar o masura care pur si simplu face bani fara a-si satisface clientii va ajunge sa esueze pe termen lung, la fel ca o companie care ii satisface pe clienti fara a fi profitabila. 

Este foarte important ca o metrica Steaua Nordului: 

  • Intrebati-va, ce este esential pentru conducerea afacerii? Este indicat sa faceti o lista. 
  • Intrebati-va, ce indicatori cheie de performanta si masuratori masoara principalii factori cheie? 
  • Intrebati-va, ce masuratoare incapsuleaza toate cele de mai sus? 
  • Construiti o ierarhie de metrice cu metrica Steaua Nordului in varful piramidei. 

Companiile vor avea nevoie, de asemenea, de instrumentele de analiza potrivite pentru a masura progresul catre metricul si sub-metricul North Star. Fara analize usor de utilizat, companiile nu vor sti niciodata daca reusesc sau nu si ce sa remedieze. 

Parti ale unei metrice North Star:

  1. O declaratie de viziune a produsului
  2. O valoare care serveste ca masura cheie a unei strategii curente de produs. 

O buna metrica North Star trebuie derivata dintr-o intelegere reala a actiunilor care ofera valoare clientului, trebuie sa fie cat mai aproape de impact. Ceea ce inseamna ca utilizatorii activi zilnic sau utilizatorii inregistrati nu sunt buni KPI, deoarece nu spun absolut nimic despre ceea ce cred si pretuiesc clientii despre produs. Daca echipele nu reusesc sa conecteze valoarea clientilor direct la valoarea North Star, risca sa-si conduca afacerea pe calea gresita.

Exemple NSM

In continuare, va vom arata cateva exemple de metrica North Star. 

Comert electronic 

  • Numarul de clienti saptamanali care finalizeaza prima comanda 
  • Valoarea cumparaturilor zilnice 

Mass-media 

  • Inregistrari si retineri 
  • Numarul de vizitatori activi zilnic
  • Timp total de lectura

Un NSM va permite sa promovati o crestere durabila a afacerii, in plus, surprinde principala propunere de valoare pe care o oferiti clientilor. Incercati sa optimizati si sa concentrati eforturile pentru a creste aceasta masura si pentru a stimula o crestere durabila fie pentru un produs digital, fie pentru o companie.